неділя, 17 лютого 2013 р.

Навчальний матеріал з занятть з плавання

Вступна бесіда

На першому занятті з плавання проводиться вступна бесіда, в якій керівник каже хлопцям про значення плавання, про гігієну плавання, про програму та порядку занять. Керівник знайомить хлопців із заходами, що забезпечують безпеку занять, і звертає особливу увагу на необхідність дотримуватися на уроці плавання сувору дисципліну.
Вправи для освоєння у воді

1. Занурення з головою в воду


По команді «вдих» хлопці роблять глибокий вдих, по команді «присісти», присідаючи, занурюються з головою у воду. Вправа повинна виконуватись спокійно, в повільному темпі.
Після вдиху треба закрити рота. Не можна, занурюючись у воду, закривати обличчя руками. Хлопці повинні звикнути до того, що вода стікає з лиця, й не змахувати її руками. Для цього слід проводити вправу так, щоб хлопці, випрямляючи, опускали руки на пояс і залишалися в такому положенні до моменту нового занурення.

2. Занурення з головою в воду і видих під водою (рис. )


Число занурень поступово збільшується.

Ознайомлення з цією вправою треба починати на березі. Важливо навчити хлопців робити повний видих. Для цього вводиться спеціальна вправа. По команді робляться глибокий вдих і видих, причому команда «видих» сильно розтягується. (Віддаючи її, треба порахувати про себе до десяти.)

Навчивши дітей робити глибокий вдих і видих, можна перейти до ознайомлення з вправою в цілому. Знайомлячись з цією вправою на березі, хлопці по команді «вдих» глибоко вдихають повітря, по команді «видих» присідають на носках (коліна разом) і одночасно з присіданням роблять видих. Необхідно, щоб початок видиху збігалося з початком присідання. Вдих виконується через рот, видих - через рот і ніс.

У воді вправу «видих у воду» розучується під команду: «вдих» - робиться глибокий вдих, «видих» - хлопці, присідаючи, занурюються у воду і роблять при цьому видих через рот.

Якщо вправа виконується правильно, на поверхні води з'являються пухирі. Хлопці повинні відкрити під водою очі і стежити, чи правильно вони роблять видих в воду. Занурюватися у воду і випрямлятися треба повільно.

Діти 8-9 років, перш ніж приступити до виконання вправи «занурення з головою і видих у воду», повинні проробити у воді наступні вправи:

1) стоячи на дні, нахилитися вперед, торкаючись підборіддям води, і подути на неї так, щоб від губ відійшла невелика хвиля; 2) присісти, опустивши у воду губи і залишаючи решту частини обличчя над водою, видих робити у воду через рот, щоб утворилася піна; 3) присівши, нахилитися вперед і опустити у воду тільки обличчя, роблячи через рот видих, при якому утворюються пухирі; 4) виконати занурення з головою у воду і видих під водою.

3. Спливання «поплавцем» (рис.)


Перед розучуванням вправи «спливання« поплавцем »у воді діти на березі знайомляться з правильним положенням угруповання. У воді по команді «вдих» робиться глибокий вдих, по команді «присісти» проводиться занурення у воду і приймається положення щільною угруповання. Для того щоб хлопці дочекалися моменту виштовхування їх тіла водою на поверхню, керівник дає їм завдання; порахувати про себе до п'ятнадцяти і тільки після цього опустити ноги. Керівник повинен попередити хлопців про те, що в момент відриву тіла від дна і спливання людині здається, ніби він перекидається вниз головою.
При багаторазовому виконанні вправи «спливання« поплавцем »слід чергувати його з вправою« видих у воду ».

4. Ковзання на грудях (рис.)



По команді «вдих» робиться глибокий вдих, по команді «вперед» проводиться ковзання по воді. Під час ковзання голова затиснута між руками, руки торкаються вух. Хлопці, не вміють плавати, спочатку виконують цю вправу, рухаючись у напрямку до берега. Надалі вправа «ковзання на грудях» можна проводити у формі змагання.
Рекомендується, виконуючи ковзання, відкривати у воді очі і розглядати дно. Керівник повинен питати хлопців, що вони побачили на дні при виконанні вправи.


Якщо спочатку хлопці виконують ковзання, затримуючи дихання, то надалі треба домогтися, щоб ковзання вироблялося одночасно з видихом у воду.
На цю вправу слід звернути особливу увагу, так як за допомогою його діти навчаються робити видих у воду в тому положенні, в якому їм доведеться його виконувати при плаванні кролем і брасом.

5. Розглядання предметів у воді ( не вміють плавати).

Розшукування предметів на дні ( вміють плавати)

При виконанні вправи «розглядання предметів у воді» діти діляться на пари, кожна пара робить вправу самостійно. Один з хлопців занурюється з головою в воду, відкриває там очі і рахує пальці, які йому показує товариш. Потім вони міняються ролями. Керівник шляхом опитування перевіряє, чи правильно виконано вправу. Дітей, які вміють робити видих у воду, керівник повинен попередити, що, відкриваючи очі під водою, не треба робити видих у воду, так як в цьому випадку через піднімаються догори бульбашок можна нічого побачити. У міру освоєння цієї вправи слід добиватися того, щоб хлопці навчилися занурюватися з відкритими очима, а не відкривали їх лише під водою.


Вправа «розшукування предметів у воді» проводиться Наступним чином. Взявши камені, хлопці входять у воду, шикуються особою до берега на відстані 1,5-2 кроків один від одного і за командою керівника кидають каміння у воду. Кидати камені дозволяється тільки у напрямку до берега, тому що в противному випадку можна закинути їх туди, де глибина виявиться занадто, великий. Після того, як камені кинуті, керівник віддає команду, за якою хлопці пірнають у воду і розшукують їх. Повторну команду «кинути каміння в воду» можна подати лише, після того, як всі хлопці виринуть. Необхідно пояснити хлопцям, що при виконанні цієї вправи щоб уникнути нещасних випадків повинна дотримуватися строга дисципліна.

6. Випрямлення з положення «поплавець» (Для віку 13-15 років) (рис.)