вівторок, 13 листопада 2012 р.

Навчання плаванню

Навчання плаванню включає 34 заняття. З них:

1 заняття присвячується перевірці вихідної плавальної підготовленості і розучування вправ для освоєння з водою; 12 занять - розучування брасу;
4 заняття - розучування дельфіна;
6 занять - розучування кроля на спині;
8 - розучування кроля на грудях;
2 заняття - вдосконалення всіх розучені способів плавання. На останньому занятті проводиться перевірка результатів навчання.
Підготовча частина (10-15 хв) проводиться на суші. У неї входять: побудова, розрахунок займаються, пояснення змісту занять, виконання імітаційних вправ по техніці плавання. Для цього використовується частина часу, відведеного для вправ у воді. Вправи виконуються за командами керівника або самостійно. Для ознайомлення зі змістом заняття при індивідуальному навчанні підготовча частина може становити 20-30 хв.

Для ознайомлення з виконанням імітаційних вправ можуть використовуватися плакати по техніці плавання.

Найкращим і. п. (вихідним положенням) для виконання рухів буде положення лежачи на лавці. Якщо ж лавки немає, можна виконувати вправи, приймаючи різні і. п. в залежності від розучувати способів плавання, наприклад при розучуванні рухів рук в кролі на спині, узгодження рухів рук, ніг з диханням у кролів на спині, дельфіні - і. п. стоячи, рухів рук у кролів на грудях, брасі, дельфіні, узгодження рухів рук, ніг з диханням у кролів на грудях, в брасі - і. п. стоячи, нахилившись вперед при розучуванні рухів ніг в дельфіні - і. п. стоячи на одній нозі; в кролі на спині і на грудях, в брасі - і. п. лежачи і напівлежачи. Імітацію техніки повороту слід виконувати у нерухомої опори (стіни, щита та ін) або з партнером, повернувши його до себе спиною.

Основна частина (30-35 хв) проводиться у воді. На початку цієї частини здійснюється показ основних вправ у воді. В ході заняття керівник показує вправи, що імітують техніку плавання. Після показу він виконує частину рухів разом з учнями.

При викладі занять у розділі «Навчання способам плавання» зазначаються назва вправи і загальний час на його освоєння; спосіб показу і виконання (за розподілом або в цілому) і час, відведений для цього; умови виконання вправи; темп виконання (наприклад, повільний, змінний ); команди для показу вправи і його виконання. На заняттях вправи можуть виконуватися як під команду, так і самостійно. В останньому випадку може даватися команда: «Вправа виконувати самостійно».

При первинному описі вправ команди для їх виконання і зауваження викладаються докладно.

Навчання рухам починається з роздільного їх розучування і закінчується виконанням у цілому в необхідному темпі.

При розучуванні рухів ніг в змінному темпі, коли окремі рухи повинні виконуватися і повільно і швидко, команди містять назви основних положень, на які учень має звернути головну увагу. Наприклад, на рахунок «ра-а-аз», коли ноги мають бути витягнуті, з'єднані і як би представляють пряму лінію, подається команда «Лінія»; на рахунок «два-а-а», коли п'ятки підтягуються до таза і коліна розлучаються на ширину плечей (при цьому рахунок проводиться повільно), - команда «П'яти, коліна на ширині плечей»; на рахунок «три», коли стопи розвертаються назовні (рахунок виконується швидко), - команда «Стопи»; на рахунок «че-ти -ре », коли виконується поштовх ногами з прискоренням до кінця руху, - команда« Поштовх ». По мірі освоєння рухів можуть подаватися тільки команди-рахунки: «Раз», «Два», «Три», «Чотири», відповідні в даному прикладі того чи іншого положенню ніг.
Для створення в учнів більш чіткого уявлення про виконуваних рухах, керівник в підготовчій і основній частинах заняття, подаючи команди для виконання, частина рухів робить разом з учнями.

Показ вправ і усунення помилок можуть здійснюватися помічниками керівника (хорошими плавцями). Доцільно використання плакатів, на яких дані великі малюнки, які демонструють техніку плавання.

На початку основної частини кожного заняття у воді показуються основні вправи, дії.

Проводить заняття, перед тим як показати вправу або дію, називає його і вказує умови і спосіб виконання. При цьому мова керівника повинна бути чіткою і короткою. Наприклад: «Розучуємо узгодження рухів рук і ніг в брасі. Дихання довільне на поверхні води. Показую за розподілом ». Далі слід показати руху на кожен рахунок.
При показі способів плавання і окремих вправ, де не вказується кількість повторень, а дано лише загальний час, показ повинен здійснюватися шляхом дворазового пропливанія дистанції 10-12 м.

«Показ» і «Виконання» супроводжуються організаційно-методичними вказівками, що містять пояснення щодо організації заняття, техніці плавання та ін

На початку заняття повторюються вправи, які були вивчені на попередніх заняттях, потім даються нові вправи, після чого відводиться час на вдосконалення їх техніки.

Виправлення помилок в основному проводиться індивідуально. Якщо ж вони відзначаються у більшої частини учнів, то для усунення помилок робиться зупинка у виконанні вправ. Якщо в процесі навчання не спостерігається характерних помилок, то це час використовується для подальшого освоєння вправ.

Частина вправ при навчанні рекомендується виконувати із закритими очима. Це допомагає навчаним (за винятком тих, у кого є грубі помилки у техніці) концентрувати увагу на техніці розучувати русі, направляючи свої зусилля на раціональне їх виконання. Якщо даються два завдання-виконати одну частину вправи з відкритими очима, а іншу - із закритими, то загальний час виконання ділиться навпіл.

Після перевірки вихідної плавальної підготовленості на перших 2-4 заняттях під час вивчення кожного способу основний час приділяється плаванню з підтримуючими засобами. В якості підтримуючих засобів можуть бути використані: нагрудники (полужілети), надувні гумові круги та ін

У міру освоєння техніки плавання навчаним надається можливість плавати без підтримуючих засобів. При цьому в кожній спробі слід пропливати якомога більшу відстань без зупинок.

Проводить заняття повинен бачити всіх учнів у воді і знати їх кількість.

І. п. для виконання вправ, наприклад, для розучування рухів ніг в умовах водної станції, басейну навчаний: приймає таке і. п.: тримаючись однією рукою за бортик-поручень, зливний жолоб, інший впираючись в бортик або торкаючись його пензлями, ноги витягнуті; на заняттях в умовах відкритого водоймища, басейну (на дрібному місці) - лежачи з упором руками в дно, ноги витягнуті; для розучування рухів рук на дрібному місці - стоячи, нахилившись уперед, руки витягнуті в воді; для розучування узгодження рухів з диханням - лежачи на воді.

Заключна частина (2-3 хв) проводиться на суші. Її змістом є: побудова, розрахунок займаються, підведення підсумків заняття, прибирання інвентаря.